No hi ha dubte de que les tecnologies d’escaneig, modelació i impressió en 3D esdevindran una revolució enorme de les estructures econòmiques i que portaran irresistiblement a repensar el valor econòmic del coneixement que pot esdevenir en objectes tangibles.
En el moment en que s’escriu aquest text centenars de persones ja estan compartint dissenys d’objectes llestos per a imprimir. També disposem d’una empresa que es dedica a fer impresions per encàrrec. I inclús un projecte, de codi lliure, que permet crear una impresora capaç de duplicar-se a ella mateixa. Senyals inequívocs de que aquesta tecnologia s’encamina a ser una revolució semblant a la que vam viure durant els anys 90, amb Kazaa o Napster.
Però el senyal més evident de que aquesta tecnologia farà vibrar els models productius actuals és el fet que aquesta setmana l’empresa Paramount ha denunciat la impressió d’una rèplica del -atenció!- cub que apareix a un film d’en J.J. Abrams.
Que sapiguem, és el primer cas de Pirateria 3D al món. No serà l’únic.
Podem veure en aquesta actitud els mateixos esquemes que ja hem vist sorgir de la indústria discogràfica envers l’auge dels sistemes de compartició d’arxius P2P.
Si aquesta tecnologia prospera, caldrà veure cap a on es decanta la balança. En un futur, de ben segur, apareixeran dissenys d’objectes sota llicències lliures i també, inevitablement, còpies pirata d’objectes originals cada cop més senzilles de fer gràcies a la, també incipient, tecnologia d’escaneig 3D.
Auguro que no estem davant un simple canvi industrial, sinó en un radical canvi social, productiu i d’empoderament de la ciutadania envers la producció de coneixements, tant materials com inmaterials.
Article de Ferdinand