Comunicat de Pirates de Catalunya sobre la intervenció militar de Rússia a Ucraïna: No a la guerra, no a l’imperalisme!

Pirates de Catalunya condemna la intervenció militar de Rússia a Ucraïna. Un cop més diem “No a la guerra”.

La situació d’Ucraïna és complexa pels interessos creuats, de la Federació Russa, la Unió Europea i els EUA mitjançant l’OTAN, existents des de la dissolució de l’URSS i que han portat als atacs autoritzats per Vladímir Putin. Atacs que responen a un afany imperialista alimentat per una visió contrària als drets fonamentals i al dret d’autodeterminació del poble ucraïnès i sense el suport del poble rus. Alhora, responen a la tensió generada per l’expansió de l’OTAN cap a l’est, allunyant-se del Pacte de Varsòvia i amb els EUA al rerefons buscant beneficis per a la seva indústria armamentística, i l’expansió mercantil de la UE amb un tractat de lliure comerç fallit que forçava a Ucraïna a minvar, fins a eliminar, vincles comercials amb Rússia.

Nogensmenys, Ucraïna ha estat incapaç de resoldre per mitjans polítics la seva relació amb les regions prorusses del Donbass, optant per mantenir un conflicte intern amb bombardejos sistemàtics sobre la població civil, causant milers de baixes i desplaçaments massius. Ucraïna i Rússia, incloses les repúbliques del Donetsk i Lugansk, han caigut en mans d’extremismes ultraconservadors i han alimentat la llavor de la guerra.

Per tant, considerem inacceptable aquesta intervenció militar i que s’ha de produir una desescalada immediata de les hostilitats de Rússia contra Ucraïna, s’ha de cercar una solució diplomàtica i política per als territoris autodeterminats a Ucraïna, així com la prohibició i destrucció de l’armament nuclear de tots els països que en disposin. També pensem que l’OTAN no ha de contribuir a l’escalada bèl·lica i ha d’aturar la mobilització de tropes als països membres de l’organització, així com desistir d’adherir Ucraïna a l’aliança atlàntica.

Mentre les propostes anteriors no es duguin a terme, demanem que es mobilitzi l’ajuda humanitària necessària per a les persones que fugen dels atacs i també un boicot als actius i productes russos, així com un full de ruta de la Unió Europea per tallar com més aviat millor la dependència energètica i econòmica amb Rússia.

Fotografia de Jernej Furman (CC BY)

No a la guerra, no a l’imperialisme!
Pirates de Catalunya