Totes les entrades del bloc El nostre bloc

Comunicat de Pirates de Catalunya sobre la inhabilitació del president de la Generalitat

Des de Pirates de Catalunya condemnem la sentència duta a terme pel sistema judicial de l’Estat espanyol que inhabilita un any i mig el president de la Generalitat, Joaquim Torra i Pla, per l’acte de no despenjar una pancarta reclamant la llibertat dels presos polítics i exiliats. Els Pirates estem sempre a favor de la llibertat d’expressió, el dret fonamental que ens ha de permetre expressar lliurement les opinions sense censura.

Tot el cas ha estat ple d’irregularitats, amb filtració a la premsa inclosa abans de fer pública la sentència. Sembla que la justícia és lenta però la injustícia va més ràpida que la llum, només dues hores han trigat a fer-la efectiva. Amb aquesta dura sentència, que es podria haver resolt també injustament amb una multa simbòlica, han volgut afectar a tots els ciutadans de Catalunya perquè sembla que no van agradar els resultats de les urnes el 21-D de 2017 i han modificat així el resultat del dret de sufragi actiu de la ciutadania de Catalunya.

Judicialitzar els problemes polítics, lluny de resoldre’ls, només aconsegueix que aquests s’enquistin i complica trobar-los una solució. Instem al govern de Sánchez a deixar de banda d’una vegada aquesta via iniciada pel govern Rajoy i faciliti que siguin els ciutadans de Catalunya qui puguin decidir democràticament el seu futur.

Pirates de Catalunya

Ni referèndum ni monarquia

Els Pirates basem els nostres principis en tres conceptes fonamentals: la defensa dels drets humans, l’ideari pirata i la democràcia directa o líquida. L’ordre d’aquesta llista no és accidental, pels pirates hi ha una jerarquia molt marcada entre aquests conceptes i que determina com s’han de prendre les decisions.

Sovint es demana des de sectors progressistes l’exercici de la democràcia directa per fer un referèndum sobre si la societat espanyola recolza o no la monarquia, però al nostre veure això és un error.

La institució monàrquica xoca frontalment contra els drets humans ja que atempta contra la igualtat entre totes les persones, amb especial èmfasi en la igualtat davant la llei i la igualtat d’accés a càrrecs públics. Els drets humans no poden ser sotmesos a referèndum per decidir si es compleixen o no, s’han de complir sempre. Per exemple, ningú plantejaria un referèndum sobre si les dones han de tenir el mateixos drets que els homes, ja que això atempta a la igualtat bàsica entre persones.

Per aquest motiu, considerem que no és legítim fer un referèndum sobre aquest tema ja que una de les opcions, la monarquia, vulnera drets fonamentals i no és una opció legítima. Concretament, la monarquia vulnera 3 dels articles (1, 7 i 21) de la Declaració Universal dels Drets Humans:

Article 1
Tots els éssers humans neixen lliures i iguals en dignitat i en drets. Són dotats de raó i de consciència, i han de comportar-se fraternalment els uns amb els altres.

Article 7
Tots són iguals davant la llei i tenen dret, sense cap distinció, a igual protecció per la llei. Tots tenen dret a igual protecció contra qualsevol discriminació que violi aquesta Declaració i contra qualsevol incitació a una tal discriminació.

Article 21
1. Tota persona té dret a participar en el govern del seu país, directament o per mitjà de representants lliurement elegits.
2. Tota persona té dret, en condicions d’igualtat, a accedir a les funcions públiques del seu país.
3. La voluntat del poble és el fonament de l’autoritat de l’Estat; aquesta voluntat ha d’expressar-se mitjançant eleccions autèntiques, que hauran de fer-se periòdicament per sufragi universal i igual i per vot secret o per altre procediment equivalent que garanteixi la llibertat del vot.

Que un càrrec sigui hereditari impedeix l’accés a aquest a les persones que no formin part d’una determinada família. A més, les condicions com la inviolabilitat suposen una clara vulneració de la igualtat davant la llei, ja que, com hem vist, impedeix investigar o jutjar determinats actes.

Com a conseqüència, al blindar la monarquia, la Constitució Espanyola no respecta els drets humans més fonamentals. Afirmar que és immodificable i que no hi té cabuda cap actualització és afirmar que no és necessari que es respectin els drets i llibertats fonamentals de les persones en un estat de dret.

Els Pirates apostem per un sistema de democràcia directa o líquida, on les decisions es prenguin de manera col·lectiva i tothom hi pugui participar. Tanmateix, les alternatives han de ser sempre legítimes i per nosaltres no és acceptable políticament que una d’aquestes opcions vulneri cap dret fonamental. Recolzar un referèndum és afirmar que les dues opcions són igualment legítimes, i en aquest cas no és així.

La monarquia s’ha d’abolir, sí, però no com a conseqüència del resultat d’un referèndum, sinó directament perquè atempta contra els drets humans i, per tant, es tracta d’una estructura absolutament inacceptable en qualsevol societat democràtica i moderna.

Pirates de Catalunya

Posició de Pirates de Catalunya sobre la conversió del museu d’Hagia Sofia en una mesquita

El president de Turquia, Recep Tayyip Erdogan, ha ordenat la conversió del museu d’Hagia Sofia, antigament coneguda com a Santa Sofia de Constantinoble, en una mesquita. L’ús que se n’ha fet aquests darrers anys d’aquest monument és un exemple del tarannà de la ciutat d’Istambul com a pont entre civilitzacions, cultures i religions. 

Construida al segle sisè com a basílica bizantina, va ser la seu del patriarcat del cristianisme ortodox fins la seva ocupació per part de l’Imperi Otomà, que la transformà en una mesquita. L’any 1934, el fundador de la República de Turquia actual, Kemal Atatürk, va decidir transformar-la en un museu i la va convertir en un dels emblemes de la nova república secular.

El president Erdogan, amb aquesta nova acció, no només continua amb la seva política de restitució del poder del Califat Otomà al món contemporani, sinó que desmantella de manera conscient i sistemàtica tota l’herència secular que Atatürk va deixar als ciutadans de la República de Turquia. Aquesta transformació de museu a mesquita del monument per antonomàsia d’Istambul és el darrer episodi de la sèrie d’atacs portats a terme sota la seva direcció per tal de fer desaparèixer la història rica i diversa dels pobles que han viscut a la península d’Anatòlia, i que són patrimoni no només dels actuals ciutadans turcs, sinó de tota la Humanitat. 

Amb aquesta decisió Erdogan certifica a cara descoberta la seva política autoritària de demolició de la laïcitat de l’Estat i d’anorreament de la diversitat cultural i religiosa del país.

Els Pirates defensem el respecte per totes les opinions i creences, sempre que no atemptin contra la dignitat i drets d’altres persones. En aquest sentit, pensem que els estats han de ser laics i que no han de promoure cap religió ni atorgar a un credo específic privilegis sobre els altres. Per aquest motiu, i de la mateixa manera que ho han fet els nostres companys del Partit Pirata de Turquia i del Partit Pirata de Grècia, rebutgem el canvi d’estatus del museu d’Hagia Sofia.

A més, en consonància amb el que han expressat organitzacions com la UNESCO o ICOMOS, demanem que s’iniciïn converses a nivell internacional per garantir que el patrimoni artístic i cultural es preservi de forma adequada i que una obra excepcional com l’Hagia Sofia continuï sent Patrimoni de la Humanitat en el seu conjunt tal i com ha estat fins ara.

Pirates de Catalunya

Comunicat de Pirates de Catalunya sobre l’obertura d’escoles en fase 2

El Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya ha publicat un pla que preveu l’obertura dels centres educatius durant la fase 2 de la desescalada del confinament per l’epidèmia de COVID-19. És a dir, al voltant de l’1 de juny l’alumnat podria tornar a l’escola en algunes regions sanitàries.

Atès que el curs escolar acaba oficialment el 19 de juny, creiem que forçar als centres i als professionals de l’educació a desenvolupar a correcuita plans per retornar a la presencialitat per tan poc temps i en unes condicions tan extraordinàries només suposa un desgast d’aquests professionals i un estrès innecessari pel conjunt del sistema educatiu.

Pirates de Catalunya defensa que s’han de centrar els esforços a preparar el curs vinent, garantint tant les condicions de seguretat com les d’igualtat en l’accés a l’educació. No oblidem que no tots els alumnes provenen d’entorns amb els recursos per fer un seguiment del curs en línia i, en cap cas, s’ha de permetre que aquestes diferències socioeconòmiques siguin un llast pel desenvolupament educatiu de l’alumnat.

Així doncs, Pirates de Catalunya proposa que:

  • Es doti adequadament i urgent de recursos humans, tècnics i econòmics la planificació del curs vinent per tal que la programació escolar estigui disponible telemàticament per a tota la població en edat d’escolarització obligatòria,
  • Que els nous recursos educatius en línia que es desenvolupin estiguin sota llicències lliures, que en permetin el desenvolupament i compartició gratuïta per part de tota la comunitat educativa i la societat en general,
  • Que els centres educatius puguin disposar de l’autonomia suficient en el disseny i implementació de les mesures per adaptar el curs vinent, ja que l’equip educatiu de cada centre és el que millor coneix la situació del seu alumnat. 

Pirates per l’Educació

15 alumnes per aula és l’educació post-confinament que volem?

Les sectorials són grups de pirates que cerquen l’aprofundiment en certs temes des d’una perspectiva pirata i que fan propostes ideològiques o programàtiques a la resta del partit. Els seus posicionaments poden representar postures que no són de consens.

Segons les previsions dels experts en la matèria, el que diuen que serà la ‘nova normalitat’ s’allargarà un temps indeterminat, i el curs vinent serà tot menys normal, acadèmicament parlant. Des de l’administració central apunten a aules de 15 alumnes per contenir els contagis, però sense concretar com es vol aconseguir aquest objectiu ni quines repercussions tindrà.

En qualsevol dels casos, aquesta mesura comportaria importants despeses econòmiques i materials, tant en recursos humans com en infraestructures. Despeses que, malgrat considerar totalment necessàries, res fa preveure que l’Estat les vulgui assumir. Seguint la tònica del que ha anat succeint durant aquest episodi pandèmic, segurament al setembre tornarem a assistir a una nova sèrie d’hilarants i alhora dramàtics despropòsits.

Per aquest motiu, des de la sectorial d’Educació de Pirates de Catalunya volem encetar un debat públic  per tal d’elaborar un nou paradigma educatiu, que doni més valor a l’ensenyament i millori les condicions de vida tant d’alumnes com professors. I proposar un seguit de mesures, accions i advertències per col·laborar a fer més amigable l’inici del curs vinent. Fins i tot, més enllà de simplement donar resposta a una situació d’emergència, aprofitar l’oportunitat per engegar iniciatives que millorin l’ensenyament al nostre país.

Es tracta d’un debat complex i que cal fer en profunditat, però d’entrada ens agradaria centrar-nos en la mesura que es discuteix aquests dies, les aules de 15 alumnes. Aquesta mesura té (entre molts d’altres) un defecte de fons crucial: es tornen a establir uns paràmetres rígids i inamovibles. Aquesta rigidesa no només és ineficaç davant una pandèmia sinó que també de manera general en la societat tremendament líquida en la que vivim. A més a més, la previsible manca de recursos econòmics fa que aquestes aules de 15 alumnes siguin poc menys que una quimera.

Tot plegat fa preveure que al setembre es dibuixarà un escenari mixt de classes a l’escola i classes a distància. La principal diferència radicarà en si aquest escenari serà caòtic i improvisat sobre la marxa (com fins ara ha estat), o planificat i organitzat.

Aquí algunes mesures que proposem:

  1. Avaluar amb antelació l’escenari futur i decidir en conseqüència les “regles” del procés educatiu.
  2. Entre d’altres ‘regles’ cal preveure la combinació de classes presencials amb classes a distància.
  3. El percentatge de classes presencials i a distància ha de poder ser variable, per adaptar-se a possibles rebrots del virus.
  4. El percentatge de classes presencials i a distància ha de ser asimètric, per adaptar-se a les necessitats específiques de cada alumne.
  5. És imprescindible formar als professors en conceptes com noves tecnologies, teleformació, autoaprenentatge i gamificació per tal que aquesta nova normalitat no afavoreixi encara més el desencant dels estudiants i el fracàs escolar.
  6. Cal dur a terme accions decidides per evitar que la ‘nova normalitat’ incideixi encara més en les desigualtats socials i en la discriminació de certs col·lectius, com ara les següents:
    1. L’alumne, malgrat rebre classes a casa, requereix el suport adult, proporcionat preferiblement pels pares o altres familiars. Cal emprendre de manera urgent i real mesures de conciliació familiar (permisos, reduccions horàries, jornades intensives, teletreball, etc.) i cal que aquestes mesures no incideixin en la sobreresponsabilització de la dona, sinó que han de potenciar activament la participació dels homes en les tasques educatives dels nens.
    2. És totalment inviable que els professors actuals, sense augmentar-ne la dotació, puguin conciliar la vida laboral amb la familiar, ja que si fins ara era imprescindible la formació fora d’hores de feina i emportar-se’n a casa (correccions, preparacions…), amb la disminució de ràtios serà impossible dur-ho a terme.
    3. El període de confinament ha evidenciat que per a les famílies, fins i tot quan els pares no treballen, assistir als seus fills en les feines encarregades des de les escoles és una càrrega extra que no tots poden assumir, sigui per coneixements o per requisits laborals o de cures.
    4. El sistema educatiu ha d’estar preparat per atendre de manera efectiva a aquells alumnes que, malgrat les mesures del conciliació familiar que hem proposat, no tinguin acompanyament a la seva llar. 
    5. Cal dur a terme accions de sensibilització i conscienciació de la importància del paper dels pares en l’educació i desenvolupament cognitiu dels infants. Els infants amb pares i mares més conscienciats dedicaran més temps als seus fills. Per fer efectiva aquesta mesura cal incidir en la lluita contra la desigualtat social (ja que acostumen a ser pares i mares amb més nivell acadèmic i també adquisitiu els que poden dedicar més temps als seus fills).
  7. És imprescindible readaptar les programacions i els continguts. Donar classes a distància no es pot reduir mai a enviar deures.
  8. Cal proveir adequadament els alumnes dels mitjans tècnics necessaris per poder seguir les classes virtuals.
  9. Cal dur a terme una adaptació dels espais educatius. No té cap sentit impartir classe a 15 alumnes en una aula amb  30 taules i 30 cadires. Pot ser una bona ocasió per ‘tematitzar’ els espais compartits, enriquint-los i donant-los-hi més significació. I començar a treballar de veritat en un ensenyament per projectes, per abandonar per sempre una manera d’educar obsoleta per decimonònica. 

Des de la sectorial d’educació de Pirates de Catalunya volem iniciar un procés de debat sobre l’educació post-confinament. Si ets militant pirata, pots entrar al nostre xat i participar-hi. I si encara no ho ets, i vols dir-hi la teva, ara és el moment d’enrolar-te amb nosaltres! Sigues pirata!

Pirates per l’Educació